BG16RFPR001-2.004 – Енергийна ефективност и използване на енергия от възобновяеми източници в предприятията
Процедурата “Енергийна ефективност и използване на енергия от възобновяеми източници в предприятията” (BG16RFPR001-2.004) отвори за кандидатстване на 11.07.2025 г. Тя цели да ускори прехода на бизнеса към климатична неутралност, да намали въглеродния отпечатък, да оптимизира енергийната консумация и да увеличи възобновяемата енергия (ВИ) в енергийния микс на предприятията.
За целта българските предприятия ще инвестират в дейности за подобряване на енергийната ефективност (ЕЕ) и за насърчаване използването на енергия от ВИ. Те ще придобиват ново енергийно-ефективно оборудване и съоръжения за собствено производство и съхранение на електроенергия, вкл. термопомпи, системи за оползотворяване на отпадна топлина, енергийно-ефективни изолационни системи в сгради, фотоволтаични панели, локални съоръжения за съхранение на енергия (батерии) и др.
Проектите по мярката ще се изпълняват в България – изпълнението трябва да бъде на територията само на един тип регион на ниво NUTS-2, т.е. или само в региона в преход, или само в по-слабо развитите региони на страната. Кандидатите следва да посочат точен адрес или адреси.
Финансиране
Подкрепата по процедурата ще се предоставя под формата на безвъзмездна финансова помощ по Програма “Конкурентоспособност и иновации в предприятията” 2021-2027 г. (ПКИП). Бюджетът на процедурата възлиза на 126 млн. лв. и е разделен в зависимост от категорията региони на ниво NUTS-2:
- Регион в преход (Югозападен): 36,3 млн. лв.;
- По-слабо развити региони (всички останали): 89,6 млн. лв.
Ресурсът също така е разпределен и по групи икономическа дейност и категория предприятия както следва:
- Индустрия: 45,3 млн. лв. за микро- и малки предприятия и 30,2 млн. лв. за средни предприятия;
- Услуги: 30,2 млн. лв. за микро- и малки предприятия и 20,1 млн. лв. за средни предприятия.
Минималният размер на безвъзмездната финансова помощ е 30 000 лв., а максималният – 100 000 лв. Това значи, че ще бъдат подкрепени поне:
- Индустрия: 130 микро- и малки предприятия и 87 средни предприятия от региона в преход и 322 микро- и малки предприятия и 215 средни предприятия от по-слабо развитите региони;
- Услуги: 87 микро- и малки предприятия и 58 средни предприятия от региона в преход и 215 микро- и малки предприятия и 143 средни предприятия от по-слабо развитите региони.
По процедурата се прилага режим на държавна помощ de minimis*.
Допустимите разходи ще се покриват до 65%.
Бенефициенти
Бенефициенти по процедурата могат да бъдат микро-, малки и средни предприятия (МСП), които са регистрирани като търговци или кооперации не по-късно 31.12.2022 г. Те трябва да попадат в групите “Индустрия” и “Услуги” съгласно Класификацията КИД-2008**.
Кандидатите трябва да са реализирали нетни приходи от продажби за 2024 г. както следва:
- микропредприятия ≥ 100 000 лв.;
- малки предприятия ≥ 300 000 лв.;
- средни предприятия ≥ 1 млн. лв.
Условие към предприятията е да са заявили подкрепа за своята основна или за допълнителна икономическа дейност.
Кандидатстването е самостоятелно.
Допустими дейности и разходи
Допустимите дейности по проектите включват закупуване на един или повече от активите, оборудването и съоръженията, посочени в Приложение 4.1:
- Котли на биомаса;
- Термопомпи;
- Слънчеви системи за топла вода и битово горещо водоснабдяване;
- Системи за оползотворяване на отпадна топлина и студ;
- Рекуперативни блокове за отопление, вентилация и охлаждане;
- Чилъри;
- Климатични камери;
- Енергийно-ефективни охладители за въздух;
- Компресори за сгъстен въздух;
- Централизирано управление на системи за сгъстен въздух;
- Изсушители за сгъстен въздух;
- Енергийно-ефективни изолационни системи в сгради;
- Енергоспестяващи осветители;
- Фотоволтаични панели в комбинация с инвертори;
- Локални съоръжения за съхранение на енергия (батерии) в комбинация с инвертори;
- Фотоволтаична електрическа централа (ФтЕЦ) (вкл. соларни панели, инвертори, батерии и др. необходими компоненти).
В случай на производство на енергия, тя следва да бъде единствено за собствено потребление.
Повече подробности за активите и критериите към тях можете да откриете в горепосоченото приложение.
Ще се покриват единични разходи за съответните активи, оборудване и съоръжения от горния списък. Допустими са и допълнителни съпътстващи разходи, напр. за услуги, спомагателни материали, строително-монтажни работи (СМР) за окомплектовка или монтаж на инвестицията като работеща система и др. Допълнителните разходи трябва да бъдат предвидени и включени в стойността на съответния единичен разход.
Управление
Подкрепата по процедурата се администрира от Главна дирекция “Европейски фондове за конкурентоспособност” (ГД ЕФК) към Министерството на иновациите и растежа (МИР).
Срок
Максималният срок за изпълнение на проектните дейности е 12 месеца, считано от датата на влизане в сила на договора за предоставяне на безвъзмездна помощ.
Крайният срок за подаване на проектни предложения е 13.10.2025 г., 16:30 ч. Кандидатстването е по електронен път чрез системата ИСУН 2020.
* Режим de minimis – режим на държавни помощи, при който максималният размер на помощта за едно предприятие не може да надхвърля 300 000 евро (586 749 лв.) за период от три бюджетни години.
** Съгласно Класификация на икономическите дейности (КИД-2008) на Националния статистически институт (НСИ) група “Индустрия” включва следните сектори на икономическа дейност: сектор B “Добивна промишленост”, сектор C “Преработваща промишленост”, сектор D “Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива”, сектор E “Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване” и сектор F “Строителство”.
Група “Услуги” включва сектор G “Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети”, сектор H “Транспорт, складиране и пощи”, сектор I “Хотелиерство и ресторантьорство”, сектор J “Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения”, сектор L “Операции с недвижими имоти”, сектор M “Професионални дейности и научни изследвания”, сектор N “Административни и спомагателни дейности”, сектор P “Образование”, сектор Q “Хуманно здравеопазване и социална работа”, сектор R “Култура, спорт и развлечения” (без R92 “Организиране на хазартни игри”) и сектор S “Други дейности” (без S96.09 “Други персонални услуги, некласифицирани другаде”)
Ние сме екип, който може да подготви, подаде и управлява проектното Ви предложение до получаване на окончателно плащане. За въпроси и безплатна консултация може да се обадите на телефон 0895 600 000.