Фирмите, получили подкрепа с оборотен капитал трябва да представят отчет за използваните средства

Всички одобрени кандидати за подпомагане с оборотен капитал, засегнати от временните противоепидемични мерки са длъжни да представят отчет за използваните средства през модула  „Комуникация с УО“ на Информационна система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България (ИСУН 2020). Срокът, в който кандидатите могат да използват получената подкрепа (да извършат допустимите разходи) е 3 месеца от датата на предоставяне на безвъзмездната финансова помощ. В рамките на един месец след този срок дружествата трябва да се отчетат за използваните средства. Внимание: ако не бъде подаден отчет предприятията ще трябва да възстановят средствата, уточняват от приходната агенция.  Особеното при кандидатите, участвали и във фаза 1 и във фаза 2 е, че те трябва да подадат един общ отчет, като продължителността на изпълнение на всяко заявление за подкрепа е 3 месеца от датата на предоставяне на безвъзмездната финансова помощ, но срокът за отчитане в този случай е 1 месец след срокът за изразходване на получените средства за подпомагане от фаза 2. Кандидатите, които ще участват и в бъдещата трета фаза на проекта ще подават отчетите си за нея отделно. Образецът на отчетния документ, който кандидатите трябва да подадат през ИСУН съдържа следната информация: – кратко описание за същността на проектната дейност, изпълнена за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19; – кратко описание на извършените разходи; – периодът, в рамките на който са извършени разходите. – изпълнение на мерките за информиране и публичност; – проведена ли е процедура за избор на изпълнител с „Публична покана“, съгласно разпоредбите на ЗУСЕСИФ и ПМС №160/2016 г. Образец на отчетния документ може да видите и тук. 

Всички одобрени кандидати за подпомагане с оборотен капитал, засегнати от временните противоепидемични мерки са длъжни да представят отчет за използваните средства през модула „Комуникация с УО“ на Информационна система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България (ИСУН 2020). Срокът, в който кандидатите могат да използват получената подкрепа (да извършат допустимите разходи) е 3 месеца от датата на предоставяне на безвъзмездната финансова помощ. В рамките на един месец след този срок дружествата трябва да се отчетат за използваните средства.

Важно: За улеснение на отчитането след 6 май 2021 г. в модула „Комуникация с УО“ ще е налична опция за изпращане на комуникация с наименование „Отчитане“, като всяко предприятие, получило подкрепа ще трябва задължително да подаде Отчет от краен ползвател на помощта по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по ОПИК и Декларация за липса на друго публично финансиране. Подаването на двата документа е задължително условие за изпращане на комуникацията, като е необходимо същите да бъдат коректно приложени към съответното описание в падащ списък на подаваните документи в комуникацията. При необходимост предприятията ще могат да подадат и други документи със свободно описание. Всеки от подаваните документи е необходимо да бъде подписан с КЕП от представляващ предприятието или да бъде подадено сканирано копие на документа, подписан на хартия. 

Важно! Ако не бъде подаден отчет предприятията ще трябва да възстановят средствата, уточняват от приходната агенция.

Особеното при кандидатите, участвали и във фаза 1 и във фаза 2 е, че те трябва да подадат един общ отчет, като продължителността на изпълнение на всяко заявление за подкрепа е 3 месеца от датата на предоставяне на безвъзмездната финансова помощ, но срокът за отчитане в този случай е 1 месец след срокът за изразходване на получените средства за подпомагане от фаза 2. Кандидатите, които ще участват и в бъдещата трета фаза на проекта ще подават отчетите си за нея отделно.

Какво задължително съдържа отчетът?

Вашият отчет трябва да включва минимум следната информация:

  • кратко описание за същността на проектната дейност, изпълнена за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от пандемията от COVID-19;
  • кратко описание на извършените разходи;
  • периодът, в рамките на който са извършени разходите;
  • изпълнение на мерките за информиране и публичност;
  • проведена ли е процедура за избор на изпълнител с „Публична покана“, съгласно разпоредбите на ЗУСЕСИФ и ПМС №160/2016 г.
  • Посочва се № и дата на издаване на разходооправдателния документ (фактура, ведомост и др.), издател на фактурата, стойност на разходооправдателния документ в съответствие с регистрацията по ЗДДС на крайния получател на помощта и опис с дата и стойност на платежните документи във формат excel.
  • Декларация за липса на друго публично финансиране на отчетените разходи по заявленията за подпомагане

Образец на отчетния документ може да видите и тук.

Източник: НАП